Min hjørnedel.

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Re: Min hjørnedel.

Legg inn av Justice » 11 okt 2010 21:09

11.10.
Oppvarming: Rudiment-ark.
Hoveddel: trommetime. Swing. Litt variasjoner av trioler, dobbelslagtrioler.
Tid: tja, kanskje 1 1/2 time til sammen. Satt litt i storefri med litt rudimenter også.

Hjemme. Har ikke spilt mer enn kanskje 10 minutter pga. dårlig søvn. Sov 3 timer i strekk da jeg kom hjem.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 13 okt 2010 22:37

12. og 13. 10:

Har ikke spilt i det hele tatt. Tirsdag var jeg ikke i veldig god form, og i dag har jeg sovet/øvet til prøve.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 16 okt 2010 12:05

For å oppsummere uka: Jeg har ikke øvd noe særlig i det hele tatt. Vært slapp og trøtt fordi jeg ikke klarte å starte første uke etter ferien skikkelig. Men har sittet en del timer med paradidler og dobbelslag på skolen, i fritimer osv. Det er bedre enn ingenting :)

I dag: ca 20-25 min med freestyle. Dobbelslag føtter, ubevisst. Ingen spesielle øvelser.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 02 jan 2011 00:27

Tiden fra oktober til nå har vært elendig; dårlig motivasjon, masse som skal gjøres, sove etter skolen, konserter, lekser osv osv. Alt har gått til helvete, for å si det på godt norsk. Men likevel, nå i selveste romjula, har jeg hatt tid og ork til å øve som faen. De siste 3-4 dagene har jeg hatt hjemme, og da er det kun to ting jeg gjør: pc og trommer. Mest førstnevnte. Akkurat fått meg ny Ipod, og nå er det tid for å ta igjen det tapte.
Tror jeg har spilt til (ikke 100% riktig, men gitt et forsøk) alle Death Magnetic-sangene (selvom det er Lars, er det ikke alltid like lett! Masse vanskelige fills. Har også øvd litt ...And Justice for All, med boka på ene gulvtammen, og musikken på ørene. Jeg lover, det er køddent. To ting på en gang, og mann? Nei, nytter ikke prøve engang.
Men jeg gjør framgang. I dag/i går prøvde jeg å sette på litt Gojira. Selv om jeg ble tomatrød i trynet, greide jeg nesten å henge på. Dette er gøy, siden jeg har satt opp to rider. Ja, riktig. Jeg prøvde å spille litt Avenged Sevenfold i går, tror jeg det var. Men jeg syns det er vanskeligere enn blastbeats i 20000BPM, haha.
Megadeth's Rust in Peace er også ei skive jeg liker å spille enkelte sanger fra (Holy Wars, dvs, jeg prøver, Rust in PEace... Polaris, Take No Prisoners og Lucretia er sanger jeg klarer meg bedre og bedre til). Nå sitter også store deler av Master of Puppets (Metallica). Jeg hadde i trommelekse å se litt på den, pugge tellinga osv. Det er lenge siden. Men det sitter fortsatt, litt artig. St Anger er også en stor del av "øvingsplanen" min. Selv om jeg ikke skjønner bæret av hvilken taktart sangene går i, prøver jeg å henge med.
Jeg har, som alltid, knekt et par stikker denne tida. Men ikke så mange som jeg pleier, etter jeg tok fram Ahead-stikkene mine. Skjønner virkelig ikke at folk ikke liker dem, jeg elsker å spille med dem. Ikke en skramme ekstra i cymbalene heller. Men så passer jeg godt på at ikke plastikken blir ødelagt, tror det har litt å si.

En liten oppsummering:
Det jeg driver med, teknikk:
- Dobbelslagrudimenter
- Dobbelslag på føtter (at det er mulig, visste jeg ikke før det kom :hmm:)
- Dobbelridemorsomheter (som f.eks. The Rev's ride/bass-ting)
- Triplets, hender/føtter, tammer/skarp
- Andre rudimentdittidutter

Hadde også "tentamen" i hovedinstrument (som forøvrig ikke er didgeridoo). Det gikk til helvete. Jeg spilte side 57 i den blå korpsboka til Samkopf - men ikke helt etter notene. Da jeg så de fire lærerne satt der, ble jeg så nervøs at jeg ikke fulgte en eneste note. Med andre ord: jobb med nerver! Og på trommesett fikk jeg lånt meg en dobbelpedal. Første gang jeg prøvde det. Fikk ikke tid til å bli vant til den. Hadde to sett hats, på hver side av settet. Spilte "Opiate of the Masses" av Heathen, "..And Justice for All" og noe annet surr jeg ikke kommer på. Det gikk ikke veldig bra, men følte at dobbelbassen gikk helt fint. Karaktermessig endte dette rett i dass, men kunne vært enda verre (mirakuløst). Jeg gleder meg til neste gang. Da skal jeg være mer forberedt. Og til dere som sikkert ikke leser dette: metal funker dårlig til oppspill. Spill noe som groover, noe du kan HELT. Ikke drit deg ut. Det er viktig å stole på seg selv. Planlegge. Det gjorde ikke jeg. Derfor gikk det som det gikk.
Øvetid, romjul: Mer enn anbefalt. Resultat: vondt i ræva.

Edit: dette er vel det lengste logginnlegget jeg har skrevet :P

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 02 jan 2011 02:00

Her er noen bilder jeg nettopp tok :P
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 28 jan 2011 01:10

Nesten en måned etterpå kan jeg egentlig ikke fortelle noe nytt. Jeg har ikke øvd mye på bladlesning. Jeg fikk enda en sjanse til å gjøre "tentamen" i hovedinstrument, denne gangen med trommelærern min til stede, og en gitarist jeg spilte med. Dårlig framgang, ikke fulgt øvingsplanen osv.. gidder ikke ramse opp alle tanker nå.

Trommesett. Jeg sliter fortsatt med koordinasjon, armer og bein. Dobbelbass i 190 går helt feilfritt. Men f.eks. samba, fy faen som jeg sliter da. Telling har jeg igrunn aldri drevet med, så sliter litt der og. Jeg tar det meste på feeling. Og timing, egentlig.
Jeg skal skrive øvingsplan der jeg setter opp nøyaktig det jeg trenger å øve på, f.eks paradiddler med hender/føtter. Må også øve på det jeg får i lekse her, har sluntra med unna en del swing dette halvåret. Jeg syns det er dritvanskelig. Skal jobbe mer med det, bare sette seg ned bak settet uten å ha på musikk. Uten feelingen av metal.

Positivt. Ja. Jeg har øvd masse på Master of Puppets siste ukene. Fant igjen nota, skrev den ut igjen og spilte til den. Det er gøy når man har noter på ting. Jeg syns fillsa til Lars er jævlige, noen ganger. Jeg liker sangen, den er gøy å spille til på øret (har skrudd opp trommene, master track :P). Jeg har også øvd masse Megadeth, nesten hele Rust in PEace-skiva. De to sangene jeg har spilt mest på er Holy Wars og Rust in Peace. Har også prøvd meg en del på Nightmare av Avenged Sevenfold. Låta er ikke så ille vanskelig, men dobbelbass-partiet og octoban-fillsa gjør meg syk. Jeg kan forresten legge til at jeg har jamma til hele Death Magnetic. Har spilt igjennom de to første låtene en del ganger, That Was just Your Life begynner å sitte. Den er kul, liker china-partiet (hats med venstre, china/skarp med høyre). Har også prøvd en del på det hardere, nemlig Dimmu's Blessings upon the throne of Tyranny. Den er JÆVLIG vanskelig, fordi alt går så fort. Dyers Eve er oppvarming i forhold. Det er jeg sikker på.

Takk for at dere ikke gadd å lese innlegget mitt.

Herr Brun

Legg inn av Herr Brun » 29 jan 2011 12:20

Øver du på å spille disse låtene så å si slag for slag slik som originalen, eller spiller du din egen versjon?

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 29 jan 2011 12:30

Jeg spiller alt som originalen, her skal det ikke ødelegges noe sjarm.

Herr Brun

Legg inn av Herr Brun » 29 jan 2011 12:37

Okei. Spennende tilnærming... Tror aldri jeg har spilt en låt slik som originalen, sanger skal gjøres til "mine egne". Ingen sanger hører heller likt ut hver gang jeg spiller de... Kunne vært kjekt å øve på å spille etter din tilnærmingsmetode for å ha det også i reportoaret...
Har vel blitt mye påvirket av jazzmiljøet jeg er vokst opp i, hehe...

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 29 jan 2011 12:46

Har aldri brydd meg veldig mye om jazz. Vet ikke om det har noe å si.

Brukeravatar
mhv

Legg inn av mhv » 31 jan 2011 03:28

:(
What? No pudding!?

Brukeravatar
viktors
Sted: NorTrønødælag.
Kontakt:

Legg inn av viktors » 31 jan 2011 14:15

Blir du ordentlig varm om du varmer opp bare i 5-6 min? Bruker å varme opp i ca en halvtime før jeg er 100% oppvarmet jeg.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 31 jan 2011 15:07

Nei. Jeg tar meg sjeldent tid til å varme skikkelig opp, fordi jeg ikke har noen oppvarmingsplan. Jeg vet det er teit og dumt, men jeg har sjeldent tålmodighet til å sitte mer enn en time.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 27 feb 2011 16:50

Yes! Nå har jeg hatt tid til å skrive en øvingsplan. Gleder meg til å klare å følge den. Skal slutte å legge meg seint :P Det hjelper en del.
Jeg har funnet ut at jeg suger i bladlesning, fordi jeg ikke har gjort det på noen uker nå. :P Det er teit av meg å ikke øve.

Brukeravatar
mhv

Legg inn av mhv » 27 feb 2011 20:08

Litt hver dag! Man sier alltid til seg selv at man skal ta en helomvendig, som ofte aldri kommer, så jeg vil anbefale å lage veldig små mål. 10 min om dagen med litt notelesning er greit nok. Når det først blir en rutine vil du nok ofte gå over tiden, og kan da oppdatere planen med små skritt etter hvert som du går.

Det er mye bedre enn ingenting - repetisjon er det essensielle, spør du meg.
What? No pudding!?

Svar