Min hjørnedel.

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Brukeravatar
Justice
Sted: Høyjord - Andeby

Re: Min hjørnedel.

Legg inn av Justice » 27 feb 2011 21:48

Takk for tips! Jeg skal prøve det ut uka som kommer nå :)

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 28 feb 2011 23:14

I dag: øvetid: ca 70 min.
Oppvarming: diverse noter i trommenotemappa mi. Tid: aner ikke, jeg ble avbrutt under oppvarming før trommetimen. Men hjemme, kanskje 10 min.

Hoveddel: trommetime. Ca 40 minutter (læreren var seint ute). Øvde en ting som heter "The Patriot" sammen, lærte litt om hvordan spille diverse figurer i 6/8. Tror ikke vi gjorde noe mer artig.

Hjemme: litt oppvarming, et par marsjer. Hoveddel: Nightmare - Avenged Sevenfold, The Four Horsemen (live) - Metallica, Seek and Destroy (playalong med alle sangene, det er lov å prøve).
Det gikk ikke megasupert, men litt bra gikk det.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 03 mar 2011 00:00

I dag har jeg ikke øvd, på grunn av besøk.

I går ble det mager øving, men fikk spilt igjennom noen marsjer på korpset.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 03 mar 2011 23:30

Spilte ca 40 min i dag. Oppvarming var Nightmare - Avenged Sevenfold. Jeg kasta meg rett i det. Spilte med musikk på ørene hele tida, var igjennom Cyanide av Metallica, That was just your life, og et par sanger til. Men merker at deler av Cyanide må øves på.

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 03 apr 2011 15:17

Oi, faen som tida flyr. Kan fatte meg kort.
De to-tre siste ukene på skolen, har jeg ikke klart å leve og spille. Jeg har valgt å leve framfor å ha noe å leve for :P
Når man får seg dame, går plutselig helger og sånt til det, i stedet for øving (jeg setter dama over alt, så ikke kom her og si "tromming er viktigst"). Orker ikke si så mange ord, men siden sist, har jeg knekt kontorstolen jeg pleide å sitte i. Det er veldig synd, den var kjempegod. Nå er jeg tilbake på den steinharde Ikea-dritten. Trommestolsetet er ikke mye godt å sitte på, det heller. Selv om jeg legger ei sommerdyne jeg har liggende under, kjenner jeg at ræva gjør vondt. Og som regel, etter kanskje 20 min øving, får jeg omtrent kink i nakken. Har hatt mye vondt i nakken de siste 5-6 månedene. Det er kjedelig. Men jeg tror det hjelper å få en ny trommestol, har bestilt meg en Tama Ergo Rider med ryggstøtte. Vil heller sitte godt enn å ødelegge rydden for alltid.

Det jeg jobber med:
- Lite teknisk (orker ikke sitte med det)
- Spille sanger på Ipod
- Litt notelesing (altfor lite)
- Swing (har ikke jobba mye siden sist, nei! Men skjønner litt mer enn før)
- 6/8-stykke (The Patriot) og "Etyde i 5/8" (ikke orka å se på engang...)

Får masse trommelekser, men orker aldri å gjøre noe av det. Kjipt som faen, jeg vet det. Jeg ligger etter i alle fag, fordi jeg prøver å prioritere tromming og prøveøving, når vi har det.

Brukeravatar
mhv

Legg inn av mhv » 03 apr 2011 22:35

No offence, men etter å ha lest postene ser det faktisk ikke ut som du prøver veldig hardt. En ny innfallsvinkel hjelper kanskje? Øveplan, små mål, konkrete øvelser, variasjon etc - har du virkelig prøvd å gå inn for det du vil oppnå?

Det er nok ingen som vil bebreide deg for å prioritere dama over trommer, men da blir det også dumt å whine over lite fremgang.
What? No pudding!?

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 03 apr 2011 23:42

Har aldri klaga, men prøver å beskrive hva jeg gjør :P

Jeg gleder meg veldig til jeg får ny stol, for da kan jeg smøre meg med tålmodighet nok til å sitte mer enn 20 minutter av gangen. Det er grunner til jeg ikke orker å sitte så lenge, men trenger ikke snakke om det her. Men stolen har veldig mye å si.
Jeg har øvingsplan og alt sammen klart, men har ikke klart å følge den. Mye å gjøre, liten tid til trommer.

Brukeravatar
ToBBa
Sted: Mandal
Kontakt:

Legg inn av ToBBa » 04 apr 2011 13:31

Sånn er det med det meste her i livet, i hvertfall i den musikalske verden, det går litt i rykk og napp...Skjønner godt det der med dama osv, sånn var det for meg å. Før når jeg var 13-16år øvde jeg flerfoldige timer hver dag, nå øver jeg nesten aldri idividuelt på teknikk osv, har rett og slett ikke tid...Men ikke gi opp, alle opplever en "down" periode av og til hvor det ikke er så gøy eller givende å spille men du må bare komme deg igjennom det, så blir det bra!
viktors skrev:
Zz skrev:Hva er en lol?
Det er en zildjian.
***pAisTe 2000***
*****PREMIER*****

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 12 okt 2011 22:48

Hva jeg øver på nå: spansk :P haha, neida!
Lite oppdatering her. Kan fortelle i korte trekk at jeg øver MYE mer nå. Jeg har ny trommestol, og den er GOD å sitte på! Ikeafaenskapen er kasta og knekt bare for å forsikre meg om at den ikke ødelegger andres spillegleder også. Jeg hadde virkelig problemer med å øve da jeg hadde det gamle settet; ble aldri fornøyd med hvor ting sto osv. Jeg merker at det er mye lettere å plassere tammer og hat som jeg vil, slipper å ha hihatstativet i veien for venstre fot osv :P

Øvingsmessig: jeg har vært litt lat, ikke virkelig hatt noe jeg har øvd konkret på. Men spiller masse med musikk på ørene, og det går litt i trommelekser. Jeg har også lært litt Portnoy-fills av diverse folk her inne, og det er kos! Jeg skal øve mye, mye i Morris Goldenberg-boka mi framover! Kommer mer her, men ikke tid til å skrive så mye nå

Brukeravatar
LeoKhenir
Sted: Trondheim

Legg inn av LeoKhenir » 13 okt 2011 10:02

Bra å høre! :thumbup:
--- Dersom man ikke kan piske bassisten med trommestikkene, hva er da poenget med at de er lagd av tre? ---

Band: Manifold Bastards på Urørt og MySpace!

Axis
Sted: Fredrikstad

Legg inn av Axis » 15 okt 2011 00:01

har du prøvd twitter??
Tama Starclassic Performer bb, Sabian hhx evolution, Trick, Gibraltar, Shure og Beyer Dynamic

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 15 okt 2011 03:27

Axis skrev:har du prøvd twitter??
Hørt om det, men er motstander av det.

Har du prøvd å drite i andre sine tråder???!

Axis
Sted: Fredrikstad

Legg inn av Axis » 15 okt 2011 10:22

hahaha...
Tama Starclassic Performer bb, Sabian hhx evolution, Trick, Gibraltar, Shure og Beyer Dynamic

Brukeravatar
Justice

Legg inn av Justice » 02 nov 2011 14:03

Update: Hadde fagdag i øvingslære om fredagen, og derfor poster jeg alt jeg skrev da i en liten spoiler.
Spoiler:
Øvingslære 28.10.11
Det første jeg vil si, er at jeg pleier å høre mye på musikk. Jeg har et favorittband som heter Dream Theater (progressiv metal med mange rare taktarter!), hvor gjennomsnittlig lengde på sangene er ca 10-15 minutter (den lengste de har er på 41 minutter!). Jeg hører på den samme skiva stort sett hver morgen på bussen (Black Clouds & Silver Linings), og når jeg spiller til musikk, hender det jeg prøver meg på “A Nightmare to remember”, som er en låt på 15 minutter. Det jeg sliter mest med er Mike Portnoy-fillsene. Men har nå lært meg ett av triksene hans, som han bruker på veldig mange album: 1-2-3-4-bass-bass (1 og 2, evt. 5 og 6 avhengig av taktart) i forskjellige variasjoner. Jeg er også veldig glad i Avenged Sevenfold, som har preg av Portnoy-inspirasjon (Nightmare spiller han faktisk på).
Jeg og kjæresten prøver å trene to ganger i uka. Da pleier vi å jogge, og trene armer/ben. Jeg har også slitt litt med ryggen, etter en ulykke for snart to år siden. Det ene apparatet kan jeg knekke opp ryggen med, det er deilig. Skal snart ta massasjetime! Dette er deilig å kjenne på f.eks. når det går veldig fort med dobbelpedalen bak bøttene (for føttene, men også for den generelle holdninga mi). Jeg kjenner at jeg har fått bedre kondis siden skolestart, og føttene er mer behjelpelige ved høy fart. Men jeg prøver fortsatt å lære meg heel-toe-teknikken; dette er en teknikk som gjør at man kan spille 32-deler på basstromma med én pedal. Nicko McBrain (Iron Maiden) er veldig glad i denne, og det høres ut som om han bruker to pedaler.
Oppvarming. Ca 1 time. Jeg tok det ganske rolig i dag. Første “øvelsen”, som andre kaller å strekke seg, var deilig. Etter dette fikk jeg jobba litt med dobbelslag, vekselvis enkelslag, dobbelslag. Ca 15 min med bladlesning av rudimentnoter skrevet ut fra Vic Firth’s hjemmeside. Disse øvelsene bruker jeg til å varme opp musklene i håndleddene mine, og tålmodigheten min. Jeg kjenner meg mer motivert og litt gladere hvis jeg gjør dem! Det er deilig. Jeg pleier sjeldent å varme opp like mye hjemme, fordi jeg ikke klarer å plassere notestativet! (Ja, det er ikke grunn nok, vet det. Men har aldri kjent noen seneskader e.l. ved å ikke varme opp. Dave Lombardo (Slayer) varmer aldri opp og spiler som et monster!).
Jeg tok en liten pause for å kjøpe litt mat, så fortsatte jeg en stund med å veksle mellom enkelslag med flam/ruff, dobbelslag og trippelslag (16-deler og trioler på hver hånd). Etter en stund gikk jeg videre til trommesettet og spilte Vespestad-rudiment-triplet-øvelsen. Denne er veldig grei: 1-også-2-ogSÅ-3også-4også-(gjentas med venstre, samme rekkefølge. Veksler mellom høyre og venstre annenhver gang). Denne øvelsen er veldig fin for koordinasjon mellom høyre og venstre. Man blir trygg på telling og markering, varm i håndledd. Etterpå fortsatte jeg med en liten pause, og satte i gang igjen med flam/ruff-øvelsene jeg gjorde tidligere.
Tid: ca 1 time.
Øvingplanen fra i våres henger fortsatt litt på skeive. Den er skrevet veldig fort, og den inneholder mye bra, ja, men den er temmelig dårlig å følge. Jeg har skrevet stikkord som “bladlese swing-ish-noter”. (skal skrives ned her etterpå)
Øvingsplan (legg merke til: )vår 2011:
- Strekke seg godt
- Oppvarming: paradiddler, eget ark.
- Dobbelslagøvelser: s. 39 i blå Samkopf-bok m/ venstre lederhånd
- Trommesett: hh, vv annenhver fot/arm
- Tempo: ca 60 – 100 og oppover
- Bladlese nye korpsnoter
Mål: bli varm i hender/føtter, få litt koordinasjon.
Hoveddel:
- Etyde i 5/8
- Steve Gadd: Sailor
- Samba-ting
- Div swingnoter
- Bladlese tilfeldig side blå bok.
- Sett: spille div sanger på Ipod
- Metallica-noter (..And Justice)
- Dobbelbass-tull (hva som helst)
- Mål: bli bedre på bladlesing, få inn swing-koordinasjon, få inn kule fills, timing, andre taktarter.
Jeg har funnet ut at denne er veldig ikke-gjennomførbar fordi at jeg aldri tar meg tid til å sitte med noter bak settet. Dette irriterer jeg meg over, men får aldri rota meg til å gjøre noe med. Jeg vurderer å sette opp et notestativ som f.eks. fløytespillere bruker under marsjering, et lite notestativ som man kan sette på rimmen på f.eks. den øverste tammen. Vet ikke om det finnes, men det hadde vært kjekt. Jeg er også verdensmester i å rote bort noter! Har så mange mapper at jeg blir grønn, men nå har jeg fått meg en oversiktlig arkivmappe. Skal prøve å få alt nedi den, sånn at jeg slipper å leite i tre døgn for å finne éi note jeg skulle hatt på timen i går.
Hoveddel:
1. Blue Ridge Overture. Stykke jeg har hatt liggende en stund, brukt i korpssammenheng. Har egentlig bare bladspilt side 1, som regel. Det er 3 sider med stort sett samme tema og masse variasjoner av dette. Jeg liker stykket veldig godt. Jeg øvde først hele igjennom uten metronom, så øvde jeg med metronom på øret (telefon er kjekt å ha, kan brukes til alt!). Uten metronom ble takten skjev. Så fort jeg fikk klikk på øret, kjente jeg at jeg klarte å presse meg selv en del, kjøre samme tempo hele veien. Dette var gøy!  Jeg spilte igjennom 2-3 ganger med metronom og pauser, og det gikk overraskende bra. Men etter en liten pause for å skrive ned det jeg øvde på, gikk det ikke like bra. Jeg tror jeg må være dypt konsentrert for å klare å spille ting perfekt.

Det jeg må øve mer på: N – P ( er delt inn til og med V!) i nota, telle 8-deler i tempo ca 112, markato, dynamikk, 5-slagsvirvel i stykket. Denne skal jeg fortsette å ha som bladlesningsnote, og finne den fram innimellom!

Brukeravatar
LeoKhenir
Sted: Trondheim

Legg inn av LeoKhenir » 03 nov 2011 10:10

Jeg VET det finnes notestativ for skarptromme, det hadde jeg når jeg var i korps. Den vi brukte var en plastplate med plastlommer til notene, og festet med en enkel plate som man skrudde fast i den ene stemmeskruen.
--- Dersom man ikke kan piske bassisten med trommestikkene, hva er da poenget med at de er lagd av tre? ---

Band: Manifold Bastards på Urørt og MySpace!

Svar