Konverterte akustiske til el-trommer (side 2, med omtale)

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Brukeravatar
Myggen
Sted: Home.
Kontakt:

Re: Konvertere akustisk sett til el-trommer

Legg inn av Myggen » 28 mai 2011 11:47

Da har jeg fått alt i hus og begynt å satt opp tingene.

Tenkte jeg da kunne komme med en litt kort omtale av de forskjellige remediene jeg har gått til innkjøp av, men først et bilde av settet satt opp.
Bilde

Starter med HW først.

Hihatstativet er det billigste du får kjøpt på thomann, Millenium DHS-1018. Dette virker som overraskende grei kvalitet til å koste ca. 300,- (etter frakt + moms). Stødige bein, grei pedal, helt grei overgang mellom pedal og stang (om dere skjønner hvor jeg mener) og clampen (?) for festet av topplokket virker veldig grei faktisk.
Om jeg må gi det en karakter, så 7 av 10 kanskje. Greit stativ for penga.

Neste ut er skarpstativet, Millenium DSS-718B. Dette bestilte jeg to av, en til skarp og en til tom.
Kvaliteten på dette derimot var så som så. Det står oppreist og siden jeg trolig ikke kommer til å gigge noe særlig med dette settet så holder det her hjemme, men tror ikke det klarer veldig mye opp og ned-rigging.
Virker litt ustøtt og hjulet for å justere vinkel virker skjørt.
Karakter... Vel, det koster ca. 250,- (+/-) så hva skal man forvente. Funker for en student som ikke skal gigge, så 5 av 10 da.

Hihat-controleren er også Millenium sin. Fjær under som skal dytte opp pedalen igjen. Kvaliteten virker Millenium for å si det slik. Men denne koster også ca. 300,- og det virker som den funker hvert fall til det jeg har tenkt å bruke den til. Litt treg respons virker det kanskje som, men jeg trenger enda litt tid til å stille inn på teknikken så det er litt tidlig å dømme den enda. Eventuelt, alternativet Yamaha eller Roland koster over det dobbelte så...

Så over til cymbalene. Jeg bestilte tre stykk og alle er forskjellige, litt for å teste ut hva kvaliteten til de forskjellige lå på. Det er en Roland CY-8 (stereo), en av Millenium sin stereo og en av mono-utgaven.

Først vil jeg si at jeg er overrasket over at Millenium sin stereo cymbal virket veldig solid. Når jeg sammenlignet den og Rolanden kjentes Millenium sin faktisk mer solid ut i hånda. Roland sin hadde i tillegg input vendt mot midten av cymbalen slik at jeg er avhengig av å bruke vinklet jack for å få den inn. Dette var litt teit siden jeg hadde kjøpt en ekstra kabel for å få en lengre kabel enn den som fulgte med (btw. stod ikke at det fulgte med noen kabel i det hele tatt på thomann, men det gjør det).
Mono-cymbalen til Millenium virker som har helt grei kvalitet.
Det som avgjør her er hvor lenge de vil holde. For hvis Rolanden holder lengre over tid er kanskje denne å anbefale, hvert fall siden prisen på den og stereo-Milleniumen er nesten den samme (jeg fikk tak i en demo-vare av Milleniumen så fikk den en smule billigere).
Karakter, 8 til Millenium-stereo, 7 til Roland og 6 til Millenium-mono (forbeholdt av at de holder, får heller komme tilbake med mer etter jeg har fått brukt de en stund).

Skinnene er Tdrum sine trigger mesh heads. Har ikke mye erfaring med mesh heads, men ja ja, de føles mesh heads ut.

Håper noen kan ha nytte av dette hvert fall.
Sist redigert av Myggen den 13 jun 2012 10:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Re: Konverterte akustiske til el-trommer (side 2, med omtale

Legg inn av Myggen » 13 jun 2012 10:56

Vil bumpe denne litt. Har hatt settet ett år og stort sett vært fornøyd med tingene. Eneste jeg ikke blir helt konfortabel med er trigginga, klarer ikke helt å stille inn hjernen slik at det blir helt perfekt, men det kan også være jeg som rett og slett ikke kan å stille inn. I tillegg røk basstrommeskinnet her om dagen, hull etter den ene klubba.

Derfor kommer to spørsmål;
1. Er det noen gode triks i forhold til tight-het av skinn eller innstillinger på hjernen som må til for å få en god og presis trigging? Jeg sliter med at jeg enten får for mye dobbeltrigging eller så blir det for mange slag som kuttes bort (om dere skjønner).

2. Jeg har nå hatt Tdrum mesh heads, men synes et år og ikke alt for mye spilling er for kort levetid for et skinn. Finnes det noen bedre alternativer der ute? (Eventuelt er Iron Cobra-klubbene lite egnet til mesh heads?

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 13 jun 2012 11:01

Myggen skrev: 2. Jeg har nå hatt Tdrum mesh heads, men synes et år og ikke alt for mye spilling er for kort levetid for et skinn. Finnes det noen bedre alternativer der ute? (Eventuelt er Iron Cobra-klubbene lite egnet til mesh heads?
Vet ikke noe spesifikt om forskjellige produsenter, men det jeg merket med mesh heads var i alle fall at filtkøller ødela mesh heads mye fortere enn plastkøller.

Du kan jo også prøve kick pads. Mulig det hjelper på triggingen også, hvem vet?
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 14 jun 2012 17:51

Min erfaring med mesh og akkustiske triggere er at skinnene bør være forholdsvis stramme, spesielt hvis du ikke har innstillinger for stramt/slappt skinn på modulen.

Hvilken modul har du nå?

Har gode erfaringer med Pearl mesh skinn og roland, men husker ikke om de fåes i alle størrelser. En pad på kicken er obligatorisk.
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 14 jun 2012 22:37

Modulen er en Alesis Trigger IO, og bruker Ddrum triggere som du ser på første siden (om det skulle være av betydning). Har ikke noen instillinger for slakt/stramt skinn nei.

Svar