NEI! til nedlegging av musikklinja på Voss gymnas!

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Svar
voss drummer
Sted: Voss

NEI! til nedlegging av musikklinja på Voss gymnas!

Legg inn av voss drummer » 24 mai 2012 14:25

Dette er ikkje veldig relevant ang. trommer, men me som er elevar på musikklinja på Voss gymnas fekk i dag beskjeden om at Hordaland fylkeskommune har kome med forslag om å leggje ned musikklinja. så om de kunne ha skrive under på denne sida hadde det betydd mykje!

http://www.underskrift.no/underskrifter ... panje=4021" onclick="window.open(this.href);return false;
frå Ørjan

thedrummerschoice

Re: NEI! til nedlegging av musikklinja på Voss gymnas!

Legg inn av thedrummerschoice » 24 mai 2012 17:27

Elevar som bur på Voss, i Hardanger, i Vaksdal og (til og med) Bergen kommune søker musikklinjeplass på Voss Gymnas, fordi Langhaugen i Bergen, som er næraste alternativ, er vanskelig å komme inn på. Når Hordaland Fylkeskommune no foreslår å legga ned musikklinja på Voss, forsvinner tilbudet i ein heil region, samt Langhaugen blir lagt ned og elevane der blir flytta til Fyllingsdalen, som er alt for langt vekke for Voss og omegn.

Vær grei og skriv under, dette er veldig tungt for mange å få beskjed om.

Brukeravatar
vegarddrummer
Sted: Nord-Hordaland

Legg inn av vegarddrummer » 24 mai 2012 21:28

Har selfølgelig skrevet under siden eg har søkt på musikklinja på voss ;) men det er langt å reise fra masfjorden :thumbdown:
Avenged Sevenfold er tingen!!!

Tama Starclassic Maple i Brown Fade viewtopic.php?f=4&t=6713&p=165099#p165099" onclick="window.open(this.href);return false;

voss drummer

Legg inn av voss drummer » 24 mai 2012 22:33

Flott!!

Evt. nedlegging vil ikkje få konekvensar for 1996 kullet, men 97 kullet vert dei første som ikkje vil få dette tilbodet, utan å reise lenger som til Bergen eller Stord.
frå Ørjan

Adelleda
Sted: Trondheim

Legg inn av Adelleda » 24 mai 2012 23:26

Er det nå jeg skal være skikkelig partypooper og påstå at flere bør satse på realfag? :)
Mitt trommesett: Pearl Vision

voss drummer

Legg inn av voss drummer » 24 mai 2012 23:37

Har du ein god grunn for det?

For på studieprogrammet musikk/dans/drama lærer du å bruke sosiale eigenskapar og å jobbe ilag med andre. og så har du jo mange teorifag. og det er eit bra alternativ for folk som er halvlei skule, for her får du gjere kva du vil medan du lærer noko!!

Men eg skjønnar at du tydeligvis ikkje har gått på musikklinja på vg. sidan du meiner at fleire skal søke realfag...
frå Ørjan

Adelleda

Legg inn av Adelleda » 25 mai 2012 00:20

voss drummer skrev:Har du ein god grunn for det?

For på studieprogrammet musikk/dans/drama lærer du å bruke sosiale eigenskapar og å jobbe ilag med andre. og så har du jo mange teorifag. og det er eit bra alternativ for folk som er halvlei skule, for her får du gjere kva du vil medan du lærer noko!!

Men eg skjønnar at du tydeligvis ikkje har gått på musikklinja på vg. sidan du meiner at fleire skal søke realfag...
Jepp, vi trenger flere ingeniører og teknologer. Ta for eksempel en titt på disse artiklene:

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/a ... 784658.ece
"I Adresseavisens serie om ingeniørmangelen i Norge har det kommet frem at landet manglet 16000 ingeniører ved inngangen til 2012."

http://www.energinorge.no/nyheter-om-ko ... 3-439.html
"- Utdanningssystemet må dimensjoneres etter hva vi har behov for, uttalte NHO-president Kristin Skogen Lund under sin presentasjon.

I Norge mangler i dag 16.000 arbeidstakere innenfor IKT og ingeniørfag. Behovet for nye ansatte og ny kompetanse kommer samtidig til å øke i energibransjen i året som kommer. Løsningen, ifølge Skogen Lund, er å få elever til å velge realfag, og å gjøre veien via yrkesskoleutdanning til høyere relevant utdanning enda lettere."

http://www.tu.no/jobb/2011/12/22/nav-va ... niormangel
"Norske bedrifter trenger 16.000 ingeniører og IKT-arbeidere – dobbelt så mange som i fjor."

Man lærer også å være sosial og samarbeide på andre linjer, hvis det skulle være noen tvil om det. Så klart er det flott å ha flere alternativer, og man kommer tross alt inn på de fleste studier med generell studiekompetanse.

Jeg gikk ikke musikk, men jeg vurderte det sterkt. Hvilken linje jeg gikk er strengt tatt totalt irrelevant for hva slags behov samfunnet har, og sånn som det ser ut nå trenger har vi større behov for realfagskompetanse enn musikere og folk som er mer eller mindre gode i photoshop (medier og kommunikasjon).

voss drummer

Legg inn av voss drummer » 25 mai 2012 08:32

Musikklinja går absolutt ikkje ut på berre utøvande musikk.

Du får viktig kompetanse som du kan få bruk for i yrke som:
-Musikkpedagog
-musikkterapaut
-pedagog

Og om du tar eit intensivt 4 år (altså eit par månader skule) så får du heilt samme kompetanse som realfagsstudentar.
frå Ørjan

voss drummer

Legg inn av voss drummer » 25 mai 2012 08:41

Men eg prøver ikkje å virke nedlatande, og eg er einig i dine poeng berre så det er sagt, men eg meiner at elevar i Hordaland bør få den sjansen dei har på Voss i dag for på dei andre skulane er det så mange søkarar at listene er heilt sprengde ;-)

Men det som fylkeskommunen trur er at dersom dei legg mned MDD. så vil fleire søke på studiespes. Men dette er heil ulogisk, fordi ein del av dei som går musikk er veldig lei av alt som har med vanleg skule å gjera, men vil gå ein plass der dei får drive på med sin hobby medan dei får studiekompetanse.
frå Ørjan

Adelleda

Legg inn av Adelleda » 25 mai 2012 11:10

Du har forsåvidt et godt poeng. Likevel tror jeg det utdannes flere musikere på musikklinja enn vi faktisk trenger.

Det er naivt av fylkeskommunen å tro at ALLE fra musikk vil søke studiespesialisering, men tallet vil nok øke litt. Noen går musikk fordi de er lei av skole og vil holde på med hobbyen sin, men andre har kanskje tatt et forhastet valg som 15åring og angrer etter et par år. Det var iallfall flere på min skole som byttet fra musikk til studiespesialisering. Du har helt rett i at det går an å få realfagskompetanse i løpet av et fjerde år, men det er hardt hvis man skal ta igjen alle realfagene som man har gått glipp av. Det krever mye selvdisiplin å komme seg gjennom 1T, R1, R1, fysikk1, fysikk2, kjemi1 og kjemi2(en ganske standard fagkombinasjon) i løpet av et år, spesielt hvis man skal ta alt som privatist.

Når det er sagt, så er jeg ikke nødvendigvis for nedleggelse av linja, jeg har bare ikke nok innsikt i saken til at jeg føler det er rett å skrive under. Moro at du tar diskusjonen, jeg syns du har mange gode poeng. Jeg innser at det er litt spesielt å argumentere MOT musikkundervisning, all den tid vi befinner oss på et trommeforum.. ;)

Brukeravatar
Myggen
Sted: Home.
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 25 mai 2012 13:01

Det går an å gå musikklinja, droppe musikkfordypningen 2. og 3. år og ta R1 og R2 i stedet. Jeg mener skolen egentlig er pålagt å tilby det om noen på musikk ønsker dette. Da trenger du bare å ta FYS1, BIO1 eller KJM1 (om det er det de heter nå) som privatist for å få spessiel studiekompetanse. På denne måten kan du gå musikklinja og like vel komme inn på alt av realfaglig rettede studier senere.
Selvfølgelig blir det litt ekstra tungt å starte studiene pga at du ikke har full tyngde i realfag, men de første emnene man tar på universitet er somregel innføringsemner som er en intensiv innføring i faget.

Jeg bare sier at det er et alternativ!

Adelleda

Legg inn av Adelleda » 25 mai 2012 13:46

Jeg aner ikke om de er pålagt å tilby en sånn løsning, men jeg tror ikke mange skoler gjennomfører det i praksis. Min skole hadde det bredeste fagtilbudet i Norge, men likevel var det vanskelig for musikk-/mediaelever å erstatte P-matte med T-matte i 1. klasse på grunn av fag som gikk på samme tidspunkt. At det er en løsning som bør vurderes er jeg helt enig i.

Brukeravatar
Myggen
Sted: Home.
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 26 mai 2012 14:07

For min del når jeg tok matte var det ikke noe problem, men i den forbindelse ble det også sagt at de var pålagt å legge tilrette dersom noen ønsket dette faget (derfor kan jeg ikke henvise til dette noe sted).

thedrummerschoice

Legg inn av thedrummerschoice » 28 mai 2012 15:10

Å legga ned ei musikklinje for å få fleire til å fylla opp realfag er rett og slett tull. Det som skjer, er at musikkinteresserte ikkje får muligheten til å søka på det dei vil, og dermed søker realfag sjølv om dei ikkje har så veldig lyst. For å setta dette på spissen blir det til at nokon av dei som blir ingeniørar og teknologar, blir det fordi dei ikkje fekk søkt fyrstevalget sitt.

Og om du ikkje er frå Hordaland, vil du kanskje ikkje sjå situasjonen frå vår side. Eit heilt (og relativt stort) distrikt vert då utan tilbud om musikk som programfag, og akkurat Voss gymnas har søkarar frå heile dette området, inkludert Bergen.

Du kan meina kva du vil, men å legga ned ei forholdsvis populær musikklinje for å få fleire på studiespesialiserande er feil måte å gjera det på.

Svar