Konverterte akustiske til el-trommer (side 2, med omtale)

Her diskuteres trommer, cymbaler, hardware, rekvisita, teknikk osv osv...
Brukeravatar
Myggen
Sted: Home.
Kontakt:

Konverterte akustiske til el-trommer (side 2, med omtale)

Legg inn av Myggen » 04 feb 2011 17:53

Har lyst på trommesett men bor i leilighet så det er litt vanskelig. Har tenkt på eltrommer, men det er ikke helt det samme.

Derfor lutre jeg på å ta et akustisk sett, sette mesh heads på det, triggere og el-cymbaler. Jeg har planer om å bruke midi ut av modulen og kjøre lyder fra pc'n.

Til dette dukker det da opp noen spørsmål, siden jeg har lite erfaring med trigging av trommer.

Hva holder av mesh heads og triggere? Vil det holde med disse triggerne http://cgi.ebay.com/5-DrumDial-TRIGGERS ... 392wt_1139?

Og kanskje spesielt til hi hat. Roland sin på normalt er vel den beste, men koster deretter og, og jeg antar at jeg da må ha roland sin modul og for å få den til å virke, eller tar jeg feil der?

Dette var vel det jeg kommer på av spørsmål i første omgang, så får jeg heller poste etter hvert som jeg kommer på mer.
Sist redigert av Myggen den 28 mai 2011 11:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dag Frogner
Administrator
Administrator
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Re: Konvertere akustisk sett til el-trommer

Legg inn av Dag Frogner » 05 feb 2011 02:04

Har du kikket litt i trådene som ligger under "Lignende emner" rett under her?

Det står en del info der.

http://www.trommeportalen.no/viewtopic.php?f=4&t=4424" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.trommeportalen.no/viewtopic.php?f=4&t=3977" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang triggere så kan jeg ihvertfall anbefale Ddrum RedShot. Dette er den rimelige serien til Ddrum, men har selv brukt disse og vet en del andre som har brukt de over flere år og de gjør absolutt en god jobb.
Klikk her for å besøke oss på Facebook.

Har du noen tekniske problemer med nettsidene våre eller andre spørsmål/henvendelser?
Ta kontakt med oss på dag @ trommeportalen.no

Brukeravatar
-marcus-
Sted: skedsmo

Legg inn av -marcus- » 05 feb 2011 17:55

Mitt el-akustiske sett her http://www.trommeportalen.no/viewtopic. ... mesh+heads

Jeg bruker roland triggere, og synes de er veldig fine.
Trommer: Gretsch catalina club jazz, walnut glaze.
Cymbaler: Diril jazz serie
Roland td-12, el-akustisk sett med mesh heads.

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 06 feb 2011 01:01

Så kult ut det.

Men ser ut som om jeg kanskje nesten ville gått for å få tak i meg et billig dtxplorer sett, for å fått tak i modul og cymbaler.

Men hvordan er det med underskinn og mesh heads?

Brukeravatar
-marcus-
Sted: skedsmo

Legg inn av -marcus- » 06 feb 2011 12:53

Trenger ikke underskinn...

Lydene som er i dtzplorer modulen er ikke noe og skryte av.. SÅ hvis du skal kjøre igjennom pc kan du kjøpe alesis trigger I/O (husker ikke hva det heter) .. Og så kjøpe noen roland cy-8 (eks) og utvide senere..
Trommer: Gretsch catalina club jazz, walnut glaze.
Cymbaler: Diril jazz serie
Roland td-12, el-akustisk sett med mesh heads.

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 06 feb 2011 16:51

Tingen er at jeg har funnet ut at det blir omtrent like dyrt å skulle kjøpe den Alesis trigger IO pluss cymbaler og hihat-pedal som å skulle kjøpe DTXplorer (sett at jeg får tak i dette billig).

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 04 mar 2011 18:32

Fikk tak i meg billig sett med Ddrum triggere og en Alesis trigger IO. Så nå mangler "bare" trommer, mesh heads og el-cymbaler.

Da kommer spørsmålet opp;
Noen som vet om Alesisen støtter dual zone cymbaler? Etter som jeg har forstått kjøres disse via en stereojack, så spørsmålet blir vel mere, har Alesisen stereo innganger?

Og et spørsmål i samme gata; Til basstrommen har er det xlr inngang på triggeren. Skal denne ende opp i mono- eller stereojack?

Ellers, noen anbefalinger på el-cymbaler og mesh heads?

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 05 mar 2011 20:18

Fant ut på hjemmesida at lydmodulen støtter dual zone.

Da sitter jeg bare igjen med spørsmålet, skal jeg ha mono eller stereo jack på Ddrum Pro acoustic kick trigger?

Denne det er snakk om:
Bilde

Brukeravatar
Vargon
Sted: Ila

Legg inn av Vargon » 07 mar 2011 19:34

Du skal ha en helt vanlig balansert XLR til jack kabel. Gratulerer med prosjekt.
Det bli itj nå fæst ut'n skinnvæst!

Mitt Sett

Myspace

Operasjon Export

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 09 mar 2011 19:13

Takker :thumbup:

Men noen som har erfaring med å dempe et trommesett som skal stå i leilighet slik at minst mulig "klikk"-lyder spres seg ned i gulvet og til de andre som bor i blokka?

Tenkt å sette det oppå et teppe, men er det mulig å få kjøpt noe form for gummimatte jeg eventuelt kunne hatt under teppet igjen for demping? :hmm:

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 07 mai 2011 12:25

Tenkte jeg kanskje kunne gjøre en lite update på prosjektet.

Ganske lenge siden jeg fikk tak i triggere og lydmodulen, så de var i boks for lenge siden.
Bilde

Deretter kjøpte jeg, også for en tid tilbake, en 14" og 18" Gretsch tammer fra midten av 70-tallet. Chrom mirror finish, men jaja. Originalskinn på to av sidene enda så de er i ganske god stand.
Bilde

Deretter har jeg styret med å få sendt en basstromme fra USA, var snakk om en red sparkle Slingerland fra 60-tallet. Men frakten lot seg ikke gjøre uten at den ble horribel. Men, selger var grei og jeg fikk tilbake pengene derfra.
Istedet dukket det opp en Yamaha Absolute Maple på finn i går fra 4sound. 20x18" black sparkle. Ser kanonbra ut.
Bilde

Nå gjenstår bare en bestilling fra Thomann med mash heads, kabler og noen elektriske cymbaler.

Kommer med en oppdatering når ting er på plass.
Sist redigert av Myggen den 09 mar 2014 21:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Legg inn av Freddemor » 07 mai 2011 21:03

Myggen skrev:Men noen som har erfaring med å dempe et trommesett som skal stå i leilighet slik at minst mulig "klikk"-lyder spres seg ned i gulvet og til de andre som bor i blokka?

Tenkt å sette det oppå et teppe, men er det mulig å få kjøpt noe form for gummimatte jeg eventuelt kunne hatt under teppet igjen for demping? :hmm:
Jeg hørte om et vellykket prosjekt: Gummi/Silikonmatte av typen yoga eller lignende treningsmatte, gjerne 15mm tykk. Legg litt tyngre heller oppå og avslutt med et teppe på toppen. Det funket veldig bra i en lytt leilighet. :thumbup:
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Brukeravatar
Myggen
Kontakt:

Legg inn av Myggen » 07 mai 2011 22:42

Supert! Takker for svar. Har vært inne på tanken med yogamatter, så hvis det funker spørs det om det må kjøpes inn et par matter for å skjerme naboene ;)

Brukeravatar
Naigewron
Moderator
Moderator
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Naigewron » 08 mai 2011 16:00

Du må nok være klar for muligheten for at det ikke er godt nok (avhengig av konstruksjonen på huset og hvor mye støy naboene tåler). Yogamatter vil nok absorbere minimalt av vibrasjoner.

Mange har måttet bygge støydempende plattformer for å settet trommene på. Som oftest består disse av to treplater med støydempende materiale mellom. Av støydempende materiale har jeg sett mye forskjellig, bl.a. tennisballer, tykke gummiplater, skumgummimadrasser, etc.

Du får høre med naboene dine hvor mye de hører og finne ut hvordan du må løse det i akkurat din situasjon :)
Trommene mine: Bilder/utstyrsliste
Band:
- Lucky Lew | Facebook | Spotify
- Malice In Wonderland | Facebook | Spotify

Brukeravatar
Freddemor
Sted: Oslo

Legg inn av Freddemor » 09 mai 2011 09:19

Du kan jo sikkert legge flere matter oppå hverandre også... Nå skal det sies at det ikke er mattene i seg selv som demper alt, men selve pakka.

Jeg ville sjekka opp hva du må ut med for de forskjellige løsningene og sjekke hvor mye mer det ville kosta for en oppgradering av disse - i tilfelle originalløsningen ikke er god nok.

Kan fort se for meg at skumgummimadrasser er lettest å jobbe med, kanskje billigst å kjøpe og kanskje også gi best grunnlag for demping :)
Mapex Saturn - Diril - Bosphorus - Meinl
http://www.myspace.com/photoplankton
Erik Smith skrev:Vi må huske at livet ikke dreier seg BARE om musikk og trommer! ...Vi har jo cymbaler også!

Svar